هفته ی پیش با سه شنبه سر تشخیصش شرط بندی کردیم ، من و یکشنبه در مقابل سه شنبه ، نکه سه شنبه در اوقات فراغت عصب شناسی و روان شناسی اینا میشینه خونه ، برای من تشخیص افسردگی دو هفته ای گذاشته بود ، یکشنبه قیافشو این طوری کرده بود به سه شنبه🙄 مگه نمیدونه یکشنبه بیاد کلا شادی میاد ، بنابراین اگه افسردگی زمانی را بخواهیم حساب کنیم یه هفته بیشتر نمیشه ، قیافه ی من به هر دو روز🥴 من خودم بعد از دو سه روز خسته میشم ، اصلا به یه هفته نمیکشه😅
بریم به دوشنبه ی قبل ، مدال تنهایی را دادیم به دوشنبه 🙂
دوشنبه ، یارکشی کرد و خود ها را برای من یکی یکی آورد ، مثلا فکر کن دوست چندین ساله ی من زنگ نزنه بگه ، من نزدیک خونتونم 😍 ۳ تایی ، من و پسر کوچولو و دوستم رفتیم بیرون و کارهامونو انجام دادیم ، چی خریدم ؟ خط چشم ماژیکی ، از بس اصرار داشتند به این خط چشم ، یکی دیگه کشید روی دستش ، ببین این طوری ، دیگه از اصرار هاشون خسته شدم و بلاخره خریدیم ، باید بیارمش وبلاگ ، اون که کشید روی دستش فقط، فارسی هم بلد حرف بزنه ...😅
یکی یکی خود ها اومدند ، مثلا آبی و بازی هم خود اند ، اینا دوستان چندین ساله وبلاگ هستند ، دوشنبه اونا را هم آورده بود ، خود بعدی کی بود ؟ 😍 هکر ذهنی ، واو ، دوشنبه چنان خود شناسی راه انداخته بود که نگو ، یه جایی بهش گفتم ، اصلا همیشه می خواستم بدونم حس آدم های تنها در رستوران چگونه است ؟ 😅 واقعا سوال ذهنی چندین و چند سالمو جواب داد ، از هکر ذهنی ممنونم ، از بقیه خود ها هم که حرف دوشنبه را شنیده بودند.
احتمال اینکه امروز چیزی یادم بره هست ، چون دوشنبه بازیش گرفته😐
ستاره ایش کنیم :
☆ امروز دوم مهر ، اول بگید ببینم امروز تولد کیه ؟ دوشنبه تولد بازی راه انداخته بود اول صبح😅 تولدش مبارک 🌹 به منم میگه امروز تولد تو هست ، اینا نکه روز خودشون هست خیلی علاقه دارند ، روزشونو با من یکی کنند.
☆ امروز با پسر کوچولو رفتیم مدرسه ، یه چند ثانیه از دور نگاهش کردم ، قلبم پر از شادی کوچک ادامه دار شد از اینکه رها و شاده🤩🤩
☆ ناهار چی درست کردم ؟ خورشت قیمه ، برای اینکه ظهر که میاد و خیلی گرسنه هست ، قشنگ بوی خورشت بهش بخوره و کلی خوشحال بشه
☆ توی سینک یه کوه ظرف بود ، چون دیشب سرگیجه داشتم ، دوشنبه که کمک نمیکنه ، گفتم بیا یه کاری کنیم ، برای تو یه فال ِ موزیکی میزارم ، بعد من ظرف ها را میشورم ، ببینم اصلا کی هستی تو ؟ چجوری خود ها را شناسایی کردی ؟😅 چی اومده ؟ هر دفعه برای روبرو شدن با قلبم....دنبال اونیکه میشناسم ....روبروی من یه تصویر هزار تیکه شدست....
اصلا خوشحال شدم این فال اومد ، پس خیلی خوب هم همو نمیشناسیم ، نکه دوشنبه ها زیاد نمی نویسیم یا نمی نویسیم ( من و وبلاگ ) طفلک هی تصویرش پازلی میشه😅
میگم ، حالا بعدیشم راندوم هست ، هرچی اومد تکمیل حرف ها ، تا یک ربع موزیک تولد تولد تولد مبارک 😁.....
خلاصه تولد گرفتیم موقع ظرف شستن😅
☆ خوب ، اصل مطلب ، نمیزاره حواس آدمو پرت میکنه ، اولین نکته ای که می خواست وبلاگ ثبت کنه را نزدیک بود از یادم ببره ، حالا اشکال نداره ، میگن مهم ترین حرفاتونو اول و آخر بزنید ،
دوشنبه تا حواسش پرت نشه یاد ِ تنهایی و اینا میوفته ، برای همین باید حواسشو پرت کنیم تا ذهنش درست بشه ، توی روزای هفته آموزش عصب شناسی به بچه های دبستانی را بهش سپردیم ، ببینیم چه تاثیر مفیدی میتونه بزاره روی بچه ها و ذهنشون 🙂
سایت ِ اکتشافی عصب شناسیم کو ؟
امروز یه درس ازش میاریم اینجا ، نمیدونم چرا هی علاقه داره گم بشه ، یک سال گم شده بود ، هی گفتم اسمش یادم نره ، فرانتی بیا ....😍
برای من سوال پیش اومد که فرانتی از کجا قضیه ی تولد دوشنبه را متوجه شده😅
همشونو جمع کردم یه جا که دوشنبه احساس تنهایی ذهنی بهش دست نده ، مقاله ی خیلی خوبی هست و ارزش ثبت وبلاگ را بسیار دارد💚
رنگ ِ سبز فرانتی 🤩

چکیده
در حال حاضر در اطراف خود چه می بینید؟ چه چیزی می شنوید یا بوی می دهید؟ چه احساسی دارید - خوشحال، غمگین، بی حوصله؟ و چه افکاری در سر شماست؟ تمام احساسات، احساسات و افکاری که هر روز دارید، بخشی از چیزی است که تجربه آگاهانه شما نامیده می شود - چیزی که همه انسان ها دارند. اما آیا آنها هدفی دارند؟ آیا بدون آنها هم همینطور عمل می کنید؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. ابتدا مفهوم تجربه آگاهانه را معرفی می کنیم و سپس روش هایی را که دانشمندان برای مطالعه آن استفاده می کنند، بررسی می کنیم که کار ساده ای نیست! در نهایت توضیح خواهیم داد که چرا اصلاً مطالعه هوشیاری مهم است.
مرزها برای ذهن های جوان
مفهوم اصلیعصب شناسی و روانشناسیمقاله مجموعهتاریخ انتشار: 18 سپتامبر 2024
هوشیاری چیست و برای چیست؟
نویسندگان و داوران
نویسندگان

اینس منتک

اینس منتک
اینس منتک دانشجوی دکترا در بخش روانشناسی دانشگاه آزاد بروکسل است. او روی عملکرد تجربیات آگاهانه یا این سوال کار می کند که "چرا ما چیزی را احساس می کنیم؟" او برای این کار از روش های رفتاری و همچنین تصویربرداری عصبی استفاده می کند و داده های خود را با استفاده از برنامه های کامپیوتری قدرتمند تجزیه و تحلیل می کند. زندگی گذشته او به عنوان یک دانشجوی مهندسی واقعاً به او در تحقیقاتش کمک می کند. خارج از آزمایشگاه او دوست دارد برقصد و با اقوامش وقت بگذراند. * ines@mentec@ulb.be

لیا مونکوسی

لیا مونکوسی
لئا مونکوسی در فرانسه متولد شد و اکنون در بروکسل، بلژیک زندگی می کند. او در حال حاضر دکتری است. دانشجوی رشته روانشناسی بود، اما قبل از آن هم فوق لیسانس علوم شناختی و هم در رشته فلسفه علم. او بیشتر به تحقیق در مورد آگاهی، چیستی آن، چگونگی اندازه گیری آن و رابطه آن با احساسات علاقه مند است. او همچنین عاشق طراحی، هنرهای رزمی و علمی تخیلی است! * lea.moncoucy@ulb.be

یانیس محب

یانیس محب
یانیس که اصالتاً از دانشگاه پل ساباتیر (تولوز، فرانسه) است، در حال حاضر پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در مرکز تحقیقات شناخت و علوم اعصاب در بروکسل، زیر نظر اکسل کلیرمنز به پایان می رساند. او در حال مطالعه تأثیر اعتقادات ما بر بدن ما است. در آینده، او مشتاق ادامه همکاری با اکسل است، زیرا می خواهد سفر علمی را دنبال کند که مطالعه آگاهی است و شاید به این سوال پاسخ دهد: آیا چیزی بیشتر از این وجود دارد؟ * yanis.mouheb@univ-tlse3.fr

اکسل کلیرمنز

اکسل کلیرمنز
Axel Cleeremans مدیر تحقیقات FRS-FNRS (بلژیک) و استاد روانشناسی شناختی در دانشگاه Libre de Bruxelles است که در آنجا سرپرستی گروه آگاهی، شناخت و محاسبات (CO3) و مرکز تحقیقات در زمینه شناخت و علوم اعصاب را بر عهده دارد. تحقیقات او به درک تفاوت های بین پردازش آگاهانه و ناخودآگاه و همچنین چگونگی و چرایی خود آگاهی اختصاص دارد.
منتقدان جوان

نوا

نوا
سن: 12
سلام من نوا هستم من دوازده ساله هستم و عاشق اختر زیست شناسی و فلسفه هستم! مجموعه کتاب های مورد علاقه من "نگهبان شهرهای گمشده" اثر شانون مسنجر است و من یک ویولن و خواننده هستم! من هم عاشق نوشتن داستان کوتاه هستم و در وسط نوشتن رمان هستم!

میشا

میشا
سن: 11
سلام به همه! اسم من میشا است. من عاشق بازی فوتبال، نقاشی، گوش دادن به موسیقی، تماشای سیمپسون ها هستم و همچنین واقعا از خواندن لذت می برم! در مدرسه، دروس مورد علاقه من ورزش، ریاضی، علوم، انگلیسی و جغرافیا هستند. من در نزدیکی ساحل زندگی می کنم و "نیپر" هستم، به این معنی که هر تابستان شنا و دست و پا زدن را روی یک تخته نجات در موج سواری، برای باشگاه نجات غریق محلی تمرین می کنم.

لکسی

لکسی
سن: 12
اسم من لکسی است و 12 سال سن دارم. من میکروبیولوژی، عکاسی ماکرو و گربه ها را دوست دارم. برنامه من این است که در تحقیقات میکروبیولوژیست شوم.

چکیده
در حال حاضر در اطراف خود چه می بینید؟ چه چیزی می شنوید یا بوی می دهید؟ چه احساسی دارید - خوشحال، غمگین، بی حوصله؟ و چه افکاری در سر شماست؟ تمام احساسات، احساسات و افکاری که هر روز دارید، بخشی از چیزی است که تجربه آگاهانه شما نامیده می شود - چیزی که همه انسان ها دارند. اما آیا آنها هدفی دارند؟ آیا بدون آنها هم همینطور عمل می کنید؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. ابتدا مفهوم تجربه آگاهانه را معرفی می کنیم و سپس روش هایی را که دانشمندان برای مطالعه آن استفاده می کنند، بررسی می کنیم که کار ساده ای نیست! در نهایت توضیح خواهیم داد که چرا اصلاً مطالعه هوشیاری مهم است.
تجربه آگاهانه چیست؟
همین الان به همه چیز اطرافت نگاه کن صفحه رایانه ای که این مقاله روی آن نمایش داده می شود احتمالاً روی یک میز قرار دارد. در این میز، ممکن است تعدادی توت فرنگی نیز وجود داشته باشد که قصد خوردن آن را دارید. می توانید درباره توت فرنگی ها و اشیایی که می بینید فکر کنید: می توانید بگویید چه رنگی هستند و مثلاً گرم یا سرد هستند. اطلاعاتی که از طریق حواس خود به دست می آورید، ادراک نامیده می شود . فراتر از ادراکات، شما همچنین می توانید احساس کنید که آیا هر شی را دوست دارید یا نه. می توانید یک توت فرنگی بردارید و آب شیرین آن را در دهانتان پر کنید و از آن خوشحال باشید. در نهایت، میتوانید اتفاقاتی را که در اتاقی که در آن هستید، به یاد بیاورید، مانند زمانی که با عروسکهایتان بازی میکردید یا زمانی که تولدتان را در آنجا جشن گرفتید.
هر چیزی که در ذهن شما اتفاق می افتد - از جمله ادراکات، احساسات، افکار و خاطرات - چیزی را تشکیل می دهد که تجربه آگاهانه نامیده می شود . شما می توانید در هر لحظه و در هر ثانیه از روز از تمام آن اطلاعات و احساسات آگاه باشید. شما نمی توانید این جریان احساسات و افکار را متوقف کنید حتی اگر بخواهید - هوشیاری را نمی توان خاموش کرد. هر لحظه که بیدار هستید، چیزی را تجربه می کنید.
تجارب آگاهانه برای شما و فقط شما هستند
گفته می شود که تجارب آگاهانه ذهنی هستند . این بدان معناست که آنها متعلق به شما و تنها به شما هستند. هیچ کس دیگری نمی تواند به طور مستقیم شیرینی را که با خوردن یک توت فرنگی احساس می کنید آن طور که شما آن را احساس می کنید، احساس کند.
برای روشنتر شدن این موضوع، تصور کنید که با یک دوست تلفنی تماس میگیرید - کسی که در حال حاضر هرگز در اتاقی که شما در آن هستید نبوده است. می توانید رنگ، اندازه و بافت محیط خود را توصیف کنید. و می توانید به دوست خود بگویید که آیا اتاق را دوست دارید یا نه. اما دوست شما هرگز دقیقاً همان احساسی را که شما در این اتاق دارید احساس نمی کند.
تجربیات از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، و با در نظر گرفتن سایر گونه های زنده، دامنه آن حتی گسترده تر است. شما، چون انسان هستید، می توانید تصوری کلی از احساس یک انسان دیگر داشته باشید که طعم توت فرنگی را درک کند، اما نمی توانید هیچ ایده ای نداشته باشید که زنبورها جهت حرکت را حس می کنند [ 1 ]. مثلاً قطب شمال.
بله، زنبورهای عسل می توانند قطب های سیاره را حس کنند! ( شکل 1 ). برای انسان، جهت قطب شمال اطلاعاتی است که می توانیم با نگاه کردن به قطب نما به آن دسترسی پیدا کنیم. اما شما مستقیماً احساس نمیکنید و احتمالاً هرگز نخواهید داشت که این اطلاعات را از طریق یکی از حواس خود جمع آوری کنید. برای دانستن طعم شیرین توت فرنگی نیازی به استفاده از وسیله ای مانند قطب نما ندارید. به همین ترتیب زنبورهای عسل برای اینکه بدانند قطب شمال کجاست نیازی به قطب نما ندارند، فقط آن را حس می کنند.

- شکل 1 - زنبورهای عسل می توانند قطب های زمین را حس کنند.
- انگار یک قطب نما در بدن خود دارند که می تواند جهت قطب شمال را حس کند! این توانایی به آنها در جهت یابی کمک می کند. علاوه بر زنبورهای عسل، برخی از انواع لاک پشت ها و پرندگان نیز توانایی های مشابهی دارند. انسانها هرگز نمیدانند حس کردن قطب شمال به شیوه زنبورهای عسل چه حسی دارد.
چگونه می توان علم آگاهی وجود داشت؟
دانستن اینکه زنبورهای عسل می توانند جهت قطب شمال را احساس کنند با احساس واقعی آن کاملا متفاوت است. و ما نمی توانیم از زنبورهای عسل بخواهیم که به ما بگویند چگونه است! اکنون ممکن است تعجب کنید: اگر هیچ کس نتواند تجربیات آگاهانه را ببیند، به اشتراک بگذارد، توصیف کند، یا اندازه گیری کند، چگونه دانشمندان می توانند آگاهی [ 2 ] را مطالعه کنند ( شکل 2 )؟

- شکل 2 - دانشمندان چندین روش برای مطالعه تجربه آگاهانه دارند.
- (الف) مردم می توانند تجربیات خود را به دانشمندان گزارش کنند. در این مثال، کودکی در مورد تصویر یک خرگوش که دیده صحبت می کند. (ب) دانشمندان میتوانند از تکنیکهای تصویربرداری عصبی برای گرفتن عکسهایی از فعالیت مغز استفاده کنند که میتوانند آن را در رایانه مشاهده کنند. (ج) واکنشهای بدن فرد، مانند ضربان قلب، میزان تعریق، و جایی که چشمان او به آن نگاه میکند، میتواند به دانشمندان در درک تجربه آگاهانه فرد کمک کند. هیچ کدام از این روش ها دردناک نیستند!
همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از راههایی که دیگران در مورد تجربه شما از خوردن توت فرنگی بدانند این است که آن را با کلمات بیان کنید. می توانید توضیح دهید که وقتی آن را می خورید چه احساسی دارید. می توانید شیرینی آن و آب میوه ای که دهانتان را پر می کند را توصیف کنید. شما می توانید جزئیات زیادی در مورد تجربه خود گزارش دهید. به این ترتیب، دانشمندان می توانند به آنچه که شما تجربه می کنید دسترسی نسبی داشته باشند. با این حال، روشی که فقط از مردم بپرسید چه احساسی دارند، روی حیوانات دیگر جواب نمیدهد. و فقط برای انسان های بیدار که بلد هستند صحبت کنند و می توانند صحبت کنند کار می کند. برخی از ویژگیهای روانی، بیماریها یا آسیبها در واقع میتواند باعث شود که فرد نتواند صحبت کند.
دانشمندان همچنین می توانند فعالیت مغز مربوط به یک تجربه را اندازه گیری کنند. این تکنیکها تصویربرداری عصبی نامیده میشوند ، زیرا با استفاده از آنها، دانشمندان به معنای واقعی کلمه تصاویری از فعالیت مغز را روی صفحه رایانه دریافت میکنند. با این حال، همیشه تطابق کاملی بین تصاویری که دانشمندان از مغز دریافت میکنند و خود تجربه وجود ندارد. به عنوان مثال، دانشمندان نمی توانند تفاوت بین تصور موز و تصور توت فرنگی را فقط از طریق تکنیک های تصویربرداری عصبی تشخیص دهند.
راه دیگر برای دسترسی به تجربه آگاهانه یک فرد، مشاهده واکنش های بدنی آنهاست. به عنوان مثال، اگر از رعد و برق می ترسید، به احتمال زیاد قلب شما با روشن شدن آسمان تندتر می زند: دانشمندان می توانند این ریتم را اندازه گیری کنند. در حالی که دانشمندان هرگز نمی توانند در مورد علت شتاب ضربان قلب شما کاملاً مطمئن باشند، آنها می توانند از نوعی ریاضی به نام آمار برای کسب اطمینان در استدلال خود استفاده کنند. به لطف همه این ابزارها، دانشمندان کم کم به درک بهتری از نحوه عملکرد هوشیاری دست می یابند.
یک "مشکل سخت" باقی می ماند
در حالی که دانشمندان هوشیاری ابزارهایی برای درک نحوه عملکرد هوشیاری دارند، آنها هنوز باید با یک مشکل بسیار دشوار که آنها را برای مدت طولانی مشغول نگه می دارد مقابله کنند. این مشکل این است: چرا ما تجربیات آگاهانه داریم؟ پاسخ به این سوال آنقدر سخت است که افرادی که تجربه آگاهانه را مطالعه می کنند در واقع آن را "مشکل سخت آگاهی" می نامند [ 3 ]. بیایید سعی کنیم آن را کمی ساده تر کنیم.
مشکل سخت سخت است، زیرا تصور اینکه بیهوشی چگونه خواهد بود، دشوار است. ما همیشه هوشیار هستیم، هر ثانیه از هر روز بیداری زندگیمان. یک راه برای درک بهتر این سوال استفاده از تخیل است. دنیایی را تصور کنید که در آن انسان هایی مانند ما و همچنین موجودات دیگری وجود دارند. بیایید آنها را Humanaton بنامیم . هوماناتون ها از هر نظر شبیه ما هستند. آنها زندگی خود را مانند ما می گذرانند. آنها صبح از خواب بیدار می شوند، صبحانه خود را می خورند، با دوستان خود بازی می کنند ... اما این انسان ها هیچ احساسی ندارند. آنها هیچ تجربه آگاهانه ای ندارند. نه احساس خستگی میکردند، نه لذت مزه کردن غلاتشان و نه خوشحالی از بودن با دوستانشان. آنها همچنان به درستی عمل می کنند، آنها فقط احساس نمی کنند که کار می کنند ( شکل 3 ).

- شکل 3 - در سمت چپ ، یک انسان در حال داشتن تجربه آگاهانه از شادی است.
- در سمت راست ، یک موجود کاملاً ساخته شده به نام Humanaton در حال لبخند زدن است، اما احساس خوشحالی نمی کند. احساس ناراحتی هم نمی کند. به عنوان مثال، اگر یک هوماناتون انگشت خود را در دری بفشارد، گریه می کند زیرا انسان ها مانند انسان عمل می کنند، اما هیچ دردی احساس نمی کند. این نوع سناریوی تخیلی می تواند به محققان کمک کند تا درباره سؤالات مهم فکر کنند، مانند اینکه چرا انسان ها تجربیات آگاهانه دارند.
در این دنیای خیالی، مشکل سخت را میتوان اینگونه بیان کرد: در مقایسه، چرا ما انسانها احساس میکنیم که زندگی میکنیم؟ چرا زندگی خود را مانند این انسان ها زندگی نکنیم، اگر آنها به خوبی ما زندگی خود را بدون هیچ گونه تجربه حسی یا هیچ احساسی انجام می دهند؟ آیا انسان ها با داشتن یک تجربه آگاهانه، در کنار خود تجربه، چیز بیشتری دارند؟ محققان در پاسخ به همه این سوالات مشکل دارند.
یک پاسخ ممکن
دانشمندان در حال حاضر چندین پاسخ برای مشکل سخت دارند، اما همه متخصصان روی یک پاسخ موافق نیستند. اکنون کمی در مورد پاسخ مورد علاقه خود صحبت خواهیم کرد: ما می گوییم که، حتی در این دنیای خیالی، Humanatons نمی تواند وجود داشته باشد. تجربیات آگاهانه ممکن است کارکردی داشته باشند - ممکن است به شما انگیزه دهند [ 4 ]. لذتی که از خوردن توت فرنگی احساس می کنید می تواند شما را به خوردن آن ترغیب کند. اگر انجام هر کاری باعث ایجاد حسی در شما نشود، انجام کاری چه فایده ای دارد؟ چرا توت فرنگی را اگر به خاطر مزه اش نبود یا گرسنگی نداشتید، می خوردید؟ پاسخ این است که احتمالاً آن را نمیخورید. در واقع، شما بدون تجربه آگاهانه خود هیچ کاری انجام نمی دهید.
به بیان دیگر، هر چه بیشتر از داشتن یک تجربه لذت ببرید، بیشتر سعی خواهید کرد آن را تکرار کنید. هر چه کمتر از آن لذت ببرید، بیشتر سعی خواهید کرد از آن دوری کنید. هدایت ما به مشکل سخت نشان می دهد که تجربیات آگاهانه به ما این احساس را می دهد که همیشه اهداف کوچکی داریم. دلیل انجام کارها این است که وقتی به آنها دست مییابیم احساس خوبی داریم و وقتی به آنها نمیرسیم بد.
تحقیق هوشیاری چه فایده ای دارد؟
اکنون می دانید آگاهی چیست، محققان چگونه آن را مطالعه می کنند، و یک سوال بی پاسخ این است که "چرا ما آن را داریم؟" این تحقیق ممکن است برای شما کاملاً بیهوده به نظر برسد. چرا به خود زحمت مطالعه چیزی را بدهید که هم برای همه بدیهی است و هم اندازه گیری آن بسیار سخت است؟
خب، همانطور که خواندید، بسیاری از موجودات نمی توانند صحبت کنند و بنابراین نمی توانند نیازهای خود را به ما منتقل کنند. سپس باید آنچه را که آنها احساس می کنند تنها بر اساس سرنخ های غیرمستقیم فرض کنیم. اگر سگی دمش را تکان دهد، دلایل خوبی برای اطمینان داریم که خوشحال است. اما ممکن است اشتباه کنیم زیرا مانند سگ ها ارتباط برقرار نمی کنیم.
اگر موجودی (هر چه که باشد) آگاه باشد، ممکن است بتواند درد، اندوه یا سایر احساسات منفی را احساس کند. و هیچ کس از احساس درد یا غم لذت نمی برد. بنابراین، ما باید از موجودات آگاه در برابر این احساسات منفی محافظت کنیم. برای این کار می توانیم قوانینی بنویسیم. به عنوان مثال، کتک زدن حیوانات خانگی ممنوع است زیرا ما فرض می کنیم که آنها می توانند درد را احساس کنند. در مقایسه، چنین قانونی وجود ندارد که ما را از کوبیدن جدول باز دارد. دلیل آن این است که ما فکر نمی کنیم یک میز قادر به احساس درد باشد. قوانین تا زمانی از موجودات محافظت میکنند که فکر میکنیم میتوانند احساس کنند، که به معنای داشتن یک تجربه آگاهانه است. ما در مسیری قرار داریم که با حیوانات از نظر حقوق آنها به عنوان موجودات آگاه رفتار متفاوتی داشته باشیم. این یک هدف بسیار مهم است و دلیل خوبی برای درک بهتر تجربیات آگاهانه است.
واژه نامه
ادراک : ↑ فرآیند استفاده از حواس برای گرفتن سیگنال ها و تفسیر این سیگنال ها در مغز. به عنوان مثال، چشمان ما (حسگرها) نور (سیگنال) را می گیرند و ما یک تصویر (تفسیر) می بینیم.
تجربه آگاهانه : ↑ "چه احساسی دارد" تجربه هر چیزی که می توانید تجربه کنید: احساسات، احساسات، احساسات و حتی افکار. تجربه آگاهانه در خواب عمیق از بین می رود.
موضوعی : ↑ چیزی را مشخص کنید که به دیدگاه شما بستگی دارد و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
تصویربرداری عصبی : ↑ مجموعهای از روشهایی که به پزشکان و دانشمندان امکان میدهد تا فعالیت مغز را روی صفحه رایانه تجسم کنند.
Humanatons : ↑ موجودات خیالی که به عنوان انسان ظاهر می شوند و عمل می کنند اما فاقد آگاهی هستند. در زمینهای که فلسفه ذهن نامیده میشود، آنها به عنوان "زامبی" شناخته میشوند - اما هیچ شباهتی به هالیوود ندارند.
تضاد منافع
نویسندگان اعلام می کنند که این تحقیق در غیاب هر گونه روابط تجاری یا مالی که می تواند به عنوان تضاد منافع بالقوه تعبیر شود، انجام شده است.
قدردانی
این کار توسط ERC AdG Grant #101055060 "EXPERIENCE" به AC پشتیبانی شد. مایلیم از کریستوف دولگا، فوق دکترا در گروه شناخت و محاسبات آگاهی، که در حین نوشتن این مقاله به ما توصیه های مفیدی ارائه کرد، تشکر کنیم.
مراجع
[1] ↑ Nagel, T. 1974. خفاش بودن چگونه است؟ فیلوس مکاشفه 83:435-50.
[2] ↑ Timmermans, B., and Cleeremans, A. 2015. چگونه می توانیم آگاهی را اندازه گیری کنیم؟ مروری بر روش های فعلی رفتار روش ها در هوشیار Res. 21:21-46. doi: 10.1093/acprof:oso/9780199688890.003.0003
[3] ↑ چالمرز، دی جی 1995. مواجهه با مشکل آگاهی. J. آگاهانه. گل میخ. 2:200-19.
[4] ↑ Cleeremans، A.، و Tallon-Baudry، C. 2022. آگاهی مهم است: تجربه خارق العاده ارزش عملکردی دارد. نوروسک. آگاهانه. 2022:niac007. doi: 10.1093/nc/niac007
اطلاعات مقاله
نقل قول
Mentec I, Moncoucy L, Mouheb Y and Cleeremans A (2024) آگاهی چیست و برای چیست؟. جلو. ذهن های جوان. 12:1278616. doi: 10.3389/frym.2024.1278616
ویرایشگر
آنا الکوزی
مربیان علم
کریستینا درایور، سوزانا مارتینز-کوند
تاریخ انتشار
ارسال شده: 16 آگوست 2023; پذیرش: 3 سپتامبر 2024; انتشار آنلاین: 18 سپتامبر 2024.
حق چاپ © 2024 Mentec، Moncoucy، Mouheb و Cleeremans
این یک مقاله با دسترسی آزاد است که تحت شرایط Creative Commons Attribution License (CC BY) توزیع شده است . استفاده، توزیع یا تکثیر در سایر انجمنها مجاز است، مشروط بر اینکه نویسنده (نویسندگان) اصلی و صاحب (ها) حق نسخهبرداری اعتبار داشته باشند و مطابق با رویه دانشگاهی پذیرفته شده، به انتشار اصلی در این مجله استناد شود. هیچ گونه استفاده، توزیع یا تولید مثلی که با این شرایط مطابقت ندارد مجاز نیست.
🍂🍂🍂